Alles wat je moet weten over fiscale pk’s



Een krachtige motor in je auto? Dan betaal je meer belastingen. Dat is het idee achter fiscale paardenkracht. Toch is de regeling rond fiscale pk’s niet zo eenvoudig. Lees verder en ontdek hoe de vork precies in de steel zit.

Wat is fiscale pk?

De fiscale paardenkracht is een maatstaf voor de kracht van de motor in je wagen. Om de fiscale pk te berekenen moet je de cilinderinhoud van de motor, uitgedrukt in kubieke centimeter, door 200 delen. Een cilinderinhoud van 2000 cc (of 2 liter) heeft dus 10 fiscale pk.

Fiscale pk in Wallonië en Brussel

Nergens is de fiscale pk van je voertuig zo belangrijk als in Wallonië en Brussel, waar ze bepaalt hoe veel belasting op inverkeersstelling (BIV) je moet betalen. De tarieven variëren van 77 tot 4.000 euro – en dat heeft dus alles met de fiscale pk te maken. Voor kleine auto’s met amper 4 fiscale pk betaal je 76,69 euro verkeersbelasting. Een voertuig met 4 liter cilinderinhoud en dus 20 fiscale pk leidt dan weer tot een belasting van bijna 2.000 euro. En de bedragen kunnen dus oplopen tot 4.000 euro …

Let op: de Waalse en Brusselse belasting wordt gebaseerd op het hoogst mogelijke vermogen. Soms is dat de fiscale pk, soms het aantal kilowatt.

Fiscale pk in Vlaanderen

Het Vlaams Gewest hanteert een andere, meer complexe formule om de belasting op inverkeersstelling te berekenen. Sinds 2013 wordt het bedrag van je belasting bepaald door de milieuprestaties van je voertuig. Hoe hoog is de CO2-uitstoot? Welke brandstof gebruik je? En wat is de euronorm? Deze drie factoren worden samengebracht in een ingewikkelde formule. Die gaan we je besparen; ga liever naar deze simulatietool om je BIV te berekenen.

Impact op autoverzekeringen

De fiscale paardenkracht weegt ook op de premie van je autoverzekering. Verzekeraars rekenen meer aan voor auto’s met een hoger vermogen, omdat er meer kans is op een verkeersongeval.

Tweedehandswagens zijn voordeliger

Ten slotte geven we mee dat de BIV afneemt naargelang de leeftijd van je wagen. Een tweedehandswagen met al enkele jaren op de teller kost je dus minder aan belastingen dan een splinternieuwe bolide.