NL
Blog Image

Het verschil tussen zomer- en winterbanden, waarom rijd je met winterbanden in de winter?

Winterbanden zijn niet meer weg te denken bij garages en leveranciers van autobanden. Hoewel de eerste winterband meer dan 80 jaar geleden werd uitgevonden in Scandinavië, was het gebruik van deze banden in de rest van Europa nog niet echt ingeburgerd. In België wisselen strenge winters en regenachtige winters elkaar af, dus heeft het dan wel zin om winterbanden te laten monteren en zo ja, waarom rijd je met winterbanden in de winter?

Allereerst bestaat er in België geen wettelijke verplichting om winterbanden onder je wagen te monteren, maar het is wel aan te raden. Stel, je woont ergens waar de wegen in de winter niet sneeuwvrij worden gemaakt, dan kun je het met een zomerband of seizoensband knap lastig krijgen in de sneeuw. Hetzelfde geldt voor gebieden als de Belgische Ardennen en de Belgische Eifel. Met een winterband kun je hier onbezorgd op skivakantie.

Een winterband is helemaal gemaakt voor winterse weersomstandigheden. De band is gemaakt van een rubbersoort die onder de 7°C zachter en elastischer blijft dan het rubber van zomerbanden. Daardoor rollen de banden beter over het wegdek, hebben ze minder last van slijtage en rijden ze comfortabeler. Zomerbanden bieden juist meer grip bij hoge temperaturen.

Naast een zachter rubber hebben winterbanden ook een speciaal bandenprofiel. Het profiel heeft extra inkepingen die zich vastbijten in de sneeuw en zorgen voor een beter afvoer van sneeuw en water. Daardoor heb je meer grip op de weg en een kortere remweg. Je glijdt minder snel weg in de sneeuw, waardoor de kans op een aanrijding afneemt. Het profiel van een zomerband kan vaak niet overweg met een grote hoeveelheid sneeuw of ijzel, waardoor de banden hun grip op de weg verliezen.

Gebruikstips voor winterbanden

Voor een goed gebruik van winterbanden is het is handig om op de volgende zaken te letten:

  • Kies bij voorkeur voor een winterband met een sneeuwvloksymbool. Dit symbool staat alleen op banden die een bepaalde tractietest hebben doorstaan. Uit Amerikaanse tests blijkt dat deze banden meestal 10 procent meer grip hebben op een besneeuwde weg dan banden zonder dit symbool. Je vindt dit symbool op de zijkant van de band.
  • Tussen 1 oktober en 30 april mag je ook winterbanden met de aanduiding M+S (modder en sneeuw) gebruiken met een snelheidsindex die lager is dan die van de origineel gemonteerde banden. Gebruik je zulke banden, dan moet binnen het gezichtsveld van de bestuurder een duidelijk leesbaar vignet worden aangebracht waarop de maximumsnelheid van deze banden staat. Je vindt de snelheidsindex op het bandenlabel.
  • Een winterband moet wettelijk een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm. De band kan bij deze profieldiepte eigenlijk niet meer functioneren als winterband. Het is dan ook beter om te rijden met een profiel wat minstens 4 mm diep is en je banden te vervangen zodra de profieldiepte onder deze grens komt. Zomerbanden kun je vaak nog wel gebruiken als de diepte van het profiel tussen de 1,6 en 4 mm in zit.

Rijd je met winter- en zomerbanden, dan kun je het beste een bandenwissel laten inplannen zodra de temperatuur onder de 7°C komt, of als er op korte termijn winters weer met veel neerslag voorspeld wordt. Zo weet je zeker dat je je autobanden op tijd omwisselt.

Wordt dat niet een dure grap?

Dat ligt eraan. Kijk je naar de aankoopprijs, dan betaal je voor goede winterbanden meer dan voor een zomerband of seizoenenband. Aan de andere kant rijd je ook maar een half jaar op deze banden, waarna je ze weer omwisselt. Je banden slijten dus ook minder snel, waardoor je er langer mee doet. Verder moet je rekening houden met de jaarlijkse kosten van bandenopslag.

Tel je alles bij elkaar op, dan kun je duurder uit zijn als je kiest voor het wisselen van zomer- en winterbanden. De keuze die je maakt, zal dan ook afhangen van waar je woont en of je graag met de auto op skivakantie gaat. Voor je wintersportvakantie kun je namelijk ook winterbanden huren, maar het is de vraag of dat de goedkoopste optie is. De huurprijs komt toch vaak in de buurt van de prijs voor een nieuwe set winterbanden.

In het koude seizoen zijn er dus genoeg redenen om met een winterband te gaan rijden. De banden geven meer grip op de weg als er sneeuw of ijzel op ligt, het rubber blijft zachter dan dat van zomerbanden, ze slijten minder snel en rijden comfortabeler. Daar staat tegenover dat het zeer waarschijnlijk meer kost om op zomer- en winterbanden te rijden, dan wanneer je bijvoorbeeld voor een seizoenenband kiest. Een seizoenenband is echter altijd een compromis. Woon je in een heuvelachtige streek waar vaak sneeuw ligt, of ga je graag op wintersport, dan ligt de keuze voor een winterband meer voor de hand.

map_location