NL
Blog Image

Mogen dieselwagens nog binnen in de lage-emissiezone Antwerpen?

Vanaf 1 februari 2017 vormen de Antwerpse binnenstad en een deel van Linkeroever een lage-emissiezone of LEZ. Dat betekent dat oudere en meer vervuilende auto’s de stad niet langer in mogen – een maatregel die de luchtkwaliteit in Vlaanderens grootste stad aanzienlijk kan verbeteren.

Maar wat betekent deze maatregel voor jou? Mag jij de stad nog binnen met je auto? En welke auto koop je het best met het oog op de toekomst? Zijn dieselwagens bijvoorbeeld nog interessant?

Toelatingsvoorwaarden lage-emissiezone Antwerpen

Dat de lucht in de stad vaak minder schoon is dan op het platteland, heeft met verschillende factoren te maken. Een van de belangrijkste is de uitstoot van roet en fijnstof door auto’s en vrachtwagens. Om die fel terug te schroeven, voert het Antwerpse stadsbestuur een lage-emissiezone in. De 20 km2 grote zone omvat Linkeroever en de volledige binnenstad, een gebied waar zo’n 200.000 mensen wonen.

Om in de LEZ Antwerpen binnen te mogen, moet je voertuig vanaf 1 februari aan een aantal eisen voldoen:

  • Wagens op benzine, aardgas en lpg moeten minstens aan euronorm 1 voldoen.

  • Wagens op diesel moeten minstens euronorm 3 hebben én voorzien zijn van een roetfilter. Dieselwagens met Euro 3 zonder roetfilter zijn toegelaten na registratie en betaling van een pasje.

  • Elektrische voertuigen, auto’s op waterstof en plug-in-hybride auto’s mogen een maximale CO2-uitstoot van 49 g/km hebben.

Lees de volledige toelatingsvoorwaarden op de website Slim naar Antwerpen.

Ook andere Belgische steden broeden op een lage-emissiezone. Brussel en Mechelen voeren zulke zones in in 2018, Gent in 2020.

Verstrenging in 2020 en 2025

In 2020 en opnieuw in 2025 zullen de toelatingsvoorwaarden voor de LEZ Antwerpen verstrengd worden. Eenvoudig gesteld verstrengen de eisen telkens met één euronorm. In 2020 worden benzineauto’s met euronorm 1 en dieselwagens met euronorm 3 geweerd, ongeacht de aanwezigheid van een roetfilter. Voor Euro 4-dieselwagens zal je een vergoeding moeten neertellen.

Wat met dieselwagens?

De eisen voor dieselauto’s zijn opmerkelijk strenger dan die voor benzineauto’s. Dieselwagens zijn nochtans niet slechter voor de klimaatopwarming: de uitstoot van CO2 is grofweg dezelfde. Het verschil zit ‘m in de uitstoot van andere stoffen die de lokale luchtkwaliteit beïnvloeden. Het gaat dan voornamelijk om roet.

Gelukkig zijn niet álle dieselwagens slecht voor het milieu en kun je dus toch nog met een zuinige dieselwagen de stad in. De kunst is om een dieselwagen te kopen die aan de strengste euronormen voldoet. Omdat je tenslotte niet elk jaar een (bijna) nieuwe auto koopt, moet je bij die aankoop aan de toekomst denken. En dat is dan weer het voordeel van de LEZ: je weet precies waaraan je toe bent.

Koop altijd een dieselauto met Euro 5 of 6. Deze dieselwagens maken gebruik van nieuwe, schone technologieën om de uitstoot van schadelijke stoffen tot het absolute minimum te beperken. Euro 5-dieselwagens worden toegelaten in de Antwerpse lage-emissiezone, en dat niet alleen nu, maar nog tot 2025. Met Euro 6 zit je zelfs safe tot lang daarna.

En het goede nieuws? Je vindt meer dan voldoende bijna nieuwe tweedehandswagens die aan deze eisen voldoen!

De stad in met een schone dieselauto

Allemaal goed en wel, maar koop je dan niet beter een benzineauto? Dat hangt sterk van je kilometers af. Als je altijd ‘onder de kerktoren’ blijft, zit je goed met een benzine of een hybride natuurlijk. Zodra je meer dan 25.000 kilometer per jaar doet, koop je beter een dieselauto. Bij lange afstanden is een diesel namelijk zuiniger en schoner. Dat levert ook een flink financieel verschil op.

(bron: slimnaarantwerpen.be)

map_location