NL
Blog Image

De ins & outs van het nieuwe rijexamen in Vlaanderen

Eerder dit jaar trad een nieuw rijexamen in voege in Vlaanderen. Zowel in het theoretische gedeelte als in het praktijkexamen zijn er enkele belangrijke zaken veranderd. Wie leert rijden, is dus maar beter goed op de hoogte!

Veranderingen in het theoretische rijexamen

Sinds 1 juni 2017 wordt in het theorie-examen een onderscheid gemaakt tussen zware overtredingen en lichte fouten. Door het rood rijden of te snel rijden levert je bijvoorbeeld een zware overtreding op, goed voor vijf strafpunten. Je moet minimum 41 op 50 halen, wat betekent dat je er bij twee zware overtredingen sowieso aan bent voor de moeite. Vanaf heden mag je maximaal negen lichte fouten of één grote overtreding en vier lichte fouten maken tijdens het theoretisch gedeelte.

Lees ook: Zijn jonge chauffeurs dan echt zo gevaarlijk op de baan?

Nieuw rijexamen op de baan

De belangrijkste wijziging heeft betrekking op het praktijkexamen. Sinds dit jaar moeten kandidaten namelijk zes manoeuvres kunnen uitvoeren in plaats van twee. Een loting bepaalt welke twee manoeuvres je daadwerkelijk moet uitvoeren. De zes manoeuvres zijn:

  • Keren in een smalle straat
  • In een rechte lijn achteruitrijden
  • Rechts evenwijdig parkeren tussen twee voertuigen
  • Links evenwijdig parkeren tussen twee voertuigen
  • Voorwaarts in een vak loodrecht op de weg parkeren
  • Achterwaarts in een vak loodrecht op de weg parkeren

Twee extra criteria in het rijexamen

Daarnaast word je als kandidaat voortaan beoordeeld op twee extra criteria die helpen bepalen of je de nodige vaardigheden bezit om je op de openbare weg te begeven:

  • Tijdens het praktijkexamen zal de examinator beoordelen of je in staat bent om zelfstandig te rijden. Je zult gevraagd worden om een bepaalde bestemming te bereiken zonder aanwijzingen van de examinator. Je mag zelf kiezen of je daarvoor een gps wil gebruiken of of je de verkeersborden volgt.
  • Aanvullend op het praktijkexamen is er nu de GOCA-Risk Perception Test. Die computerproef legt bloot of je probleemsituaties op de weg tijdig herkent en correct inschat. De test houdt géén rekening met je reactietijd of je kennis van de wegcode.
map_location